Att förbereda sig för körkortet handlar inte bara om att läsa teori, utan också om att testa sina kunskaper i en verklig provsituation. Online-teoriprov erbjuder många fördelar som gör det enklare, snabbare och mer effektivt att klara teoriprovet. Här är några av de största fördelarna:
1. Öva när och var du vill
Fördel: En av de största fördelarna med online-teoriprov är att du kan plugga när och var som helst . Allt du behöver är en dator, surfplatta eller smartphone – perfekt för att öva på väg till jobbet, mellan lektioner eller hemma på kvällarna. Detta gör det möjligt att passa in pluggandet i din hektiska vardag.
2. Realistiska provfrågor och format
Fördel: Våra online-teoriprov är designade för att spegla de verkliga provfrågorna du kommer att stöta på. Genom att öva på frågor som liknar dem på provet kan du känna dig tryggare och mer förberedd. Provets format, inklusive tidsbegränsningen, hjälper dig att vänja dig vid provets struktur.
3. Direkt feedback och förklaringar
Fördel: När du gör ett online-teoriprov får du direkt feedback på dina svar. Du ser direkt om du har svarat rätt eller fel och får ofta en förklaring till varför svaret är korrekt. Detta hjälper dig att förstå teorin bättre och identifiera områden där du behöver förbättra dig.
4. Möjlighet att repetera och fokusera på svaga områden
Fördel: Online-teoriprov ger dig möjlighet att repetera frågor och ämnen som du har svårt för. Genom att öva på samma fråga flera gånger tills du får rätt, kan du förstärka din förståelse och känna dig mer självsäker inför provet.
5. Anpassad inlärning
Fördel: Du kan anpassa ditt lärande genom att fokusera på de områden där du har mest behov. Online-teoriprov ger dig möjlighet att skapa personliga övningar baserat på dina styrkor och svagheter. På så sätt slipper du att slösa tid på att öva på saker du redan kan.
6. Mät dina framsteg och håll koll på utvecklingen
Fördel: Genom att göra online-teoriprov regelbundet kan du följa dina framsteg . Du får en tydlig bild av vilka områden du behärskar och vilka som behöver mer träning. Detta gör att du kan justera din studieplan och förbättra din prestation över tid.
7. Motiverande och engagerande inlärning
Fördel: Många online-teoriprov använder sig av gamification , vilket gör inlärningen roligare och mer motiverande. Du kan samla poäng, sätta mål och utmana dig själv, vilket gör teoristudierna mindre tråkiga och mer engagerande.
8. Säkerställ att du är redo för provet
Fördel: Genom att göra online-teoriprov får du en tydlig känsla för vad som väntar på provdagen. Du känner igen frågorna och formatet, vilket gör att du känner dig mindre nervös och mer förberedd när det väl är dags att skriva teoriprovet.
Ta kontroll över din körkortsresa – börja öva online idag!
Genom att använda online-teoriprov får du en flexibel och effektiv inlärningsmetod som gör det enklare att klara teoriprovet. Börja träna idag och känn dig säker och förberedd inför provet!
📖 Testa våra online-teoriprov här →
Report a question
Övningsprov
Testa dina kunskaper om körkortsteori!
6 / 30
Vad heter denna vägskylt?
Märket sätts upp när man inte får köra med motordrivna fordon, dvs. motorfordon, traktorer, motorredskap eller terrängmotorfordon, som har fler än två hjul. Du kan alltså passera med en tvåhjulig motorcykel, en tvåhjulig moped klass I eller en tvåhjulig moped klass II.
Märket sätts upp när man inte får köra med motordrivna fordon, dvs. motorfordon, traktorer, motorredskap eller terrängmotorfordon, som har fler än två hjul. Du kan alltså passera med en tvåhjulig motorcykel, en tvåhjulig moped klass I eller en tvåhjulig moped klass II.
Märket sätts upp när man inte får köra med motordrivna fordon, dvs. motorfordon, traktorer, motorredskap eller terrängmotorfordon, som har fler än två hjul. Du kan alltså passera med en tvåhjulig motorcykel, en tvåhjulig moped klass I eller en tvåhjulig moped klass II.
7 / 30
Kan du passera denna vägskylt?
Ja, du kan passera skylten ”Varning för kaj” , men gör det med stor försiktighet . Skylten varnar för en potentiellt farlig situation där du riskerar att köra av vägen och ner i vattnet.
Ja, du kan passera skylten ”Varning för kaj” , men gör det med stor försiktighet . Skylten varnar för en potentiellt farlig situation där du riskerar att köra av vägen och ner i vattnet.
Kan du passera vägskylten ”Varning för kaj”?
Ja, du kan passera vägskylten , men det är viktigt att vara extra försiktig.
Vad innebär skylten?
Skylten ”Varning för kaj” varnar för att vägen leder fram till en kaj, pir eller hamnkant där det finns risk för att köra ner i vattnet om du inte är uppmärksam.
Vad du ska tänka på när du passerar skylten:
Sänk farten – Det är viktigt att köra långsamt och vara beredd att stanna omedelbart.
Håll avstånd till kanten – Om det inte finns något räcke eller skydd, håll ett säkert avstånd från kanten.
Följ eventuella skyltar och markeringar – I vissa områden kan det finnas begränsningar för vilken typ av fordon som får köra nära kajer.
Slutsats:
Ja, du kan passera skylten ”Varning för kaj” , men gör det med stor försiktighet . Skylten varnar för en potentiellt farlig situation där du riskerar att köra av vägen och ner i vattnet.
8 / 30
Vilken skylt får du köra förbi?
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
När du närmar dig en skylt som anger gågata eller cykelgata , är det viktigt att förstå vad de betyder och vad reglerna är för att köra förbi dem.
1. Gågata
Skylt : Gågata anges med en skylt som visar en fotgängare och texten ”Gågata.”
Regler : En gågata är ett område där motorfordon har begränsad tillgång, oftast får endast tillståndsgivna fordon eller leveransfordon köra där under vissa tider. Generellt är det inte tillåtet för vanliga bilar att köra in på en gågata, och du måste följa skyltens anvisningar om tillåtna tider och undantag.
2. Cykelgata
Skylt : Cykelgata anges med en skylt som visar en cykel och texten ”Cykelgata.”
Regler : En cykelgata är en väg där cyklister har företräde, men motorfordon får köra om det sker med hänsyn till cyklisterna. Skyltar kan ange att du får köra på cykelgatan men att du måste vara försiktig och ge cyklister företräde. I vissa fall är det förbjudet att köra på cykelgatan under vissa tider eller för vissa typer av motorfordon.
Sammanfattning
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Det är viktigt att alltid följa trafikskyltarna och reglerna för den specifika vägen eller området för att säkerställa trafiksäkerheten och undvika böter.
10 / 30
Vilket är rätt för styrsystemet?
Om det finns luft i servostyrningssystemet, kan det leda till en trög eller hackig styrning , vilket kan ge upphov till vibrationer när du svänger. Luftfickor kan hindra den hydrauliska vätskan från att flöda jämnt, vilket påverkar styrresponsen.
Om det finns luft i servostyrningssystemet, kan det leda till en trög eller hackig styrning , vilket kan ge upphov till vibrationer när du svänger. Luftfickor kan hindra den hydrauliska vätskan från att flöda jämnt, vilket påverkar styrresponsen.
Orsaker till vibrationer i ratten relaterat till servostyrningssystemet:
Luft i servostyrningssystemet :
Om det finns luft i servostyrningssystemet, kan det leda till en trög eller hackig styrning , vilket kan ge upphov till vibrationer när du svänger. Luftfickor kan hindra den hydrauliska vätskan från att flöda jämnt, vilket påverkar styrresponsen.
Smuts i servostyrningssystemet :
Om det finns smuts eller föroreningar i servostyrningsvätskan kan det påverka pumpens och styrenheternas funktion negativt. Detta kan resultera i ojämn kraftöverföring och vibrationer i ratten.
Rätt för styrsystemet:
Rengöring och underhåll : Det är viktigt att hålla servostyrningssystemet rent och fritt från smuts och föroreningar. Regelbundet underhåll, inklusive byte av servostyrningsvätska, kan bidra till att förhindra dessa problem.
Luftning av systemet : Om du misstänker att det finns luft i systemet, kan det behövas en luftningsprocess för att avlägsna luftfickor och återställa en jämn styrning.
Sammanfattning:
Vibrationer i ratten vid svängning kan bero på luft eller smuts i servostyrningssystemet. Det är viktigt att kontrollera och underhålla servostyrningssystemet för att säkerställa att det fungerar effektivt och att vibrationer undviks. Om du har problem med vibrationer i ratten bör du överväga att ta bilen till en mekaniker för en grundlig kontroll av servostyrningssystemet och andra relaterade komponenter.
11 / 30
Hur förebygger man bäst vattenplaning?
Sänk hastigheten vid regn och på blöta vägar. Ju snabbare du kör, desto större är risken för att däcken tappar kontakten med vägbanan och att vattenplaning uppstår.
Kör särskilt långsamt genom vattenpölar och vid regn eftersom vatten kan samlas på vägbanan.
Sänk hastigheten vid regn och på blöta vägar. Ju snabbare du kör, desto större är risken för att däcken tappar kontakten med vägbanan och att vattenplaning uppstår.
Kör särskilt långsamt genom vattenpölar och vid regn eftersom vatten kan samlas på vägbanan.
För att förebygga vattenplaning och minska risken att tappa kontrollen över fordonet vid körning på blöta vägar, finns det flera viktiga åtgärder du kan vidta:
1. Anpassa hastigheten :
Sänk hastigheten vid regn och på blöta vägar. Ju snabbare du kör, desto större är risken för att däcken tappar kontakten med vägbanan och att vattenplaning uppstår.
Kör särskilt långsamt genom vattenpölar och vid regn eftersom vatten kan samlas på vägbanan.
2. Bra däck med rätt mönsterdjup :
Kontrollera däckens mönsterdjup regelbundet. För att avleda vatten effektivt bör mönsterdjupet på däcken vara minst 3 mm (det lagliga minimikravet för sommardäck är 1,6 mm, men ett djupare mönster ger bättre grepp).
Använd kvalitetsdäck som är designade för att hantera våta vägförhållanden.
3. Rätt lufttryck i däcken :
Se till att dina däck har rätt lufttryck . För lågt lufttryck kan öka risken för vattenplaning eftersom däcken inte kan avleda vattnet effektivt.
För högt tryck kan minska däckets kontaktyta med vägen, vilket också kan öka risken.
4. Undvik kraftiga manövrar :
Kör mjukt och undvik kraftiga manövrar, som snabba svängar eller hastiga inbromsningar, särskilt på blöta vägar. Detta kan minska risken för att tappa kontrollen över fordonet.
5. Undvik spår av vatten på vägen :
Om det finns tydliga vattensamlingar eller spår av vatten längs vägbanan (t.ex. i spåren efter andra fordon), försök att undvika att köra direkt i dessa områden, eftersom risken för vattenplaning är högre där.
6. Kontrollera vägförhållandena :
Var extra uppmärksam på vägbanans skick, speciellt vid nystartat regn som kan göra vägarna hala när olja och smuts blandas med vattnet. Vattenplaning är vanligare i sådana förhållanden.
7. Använd motorbromsning :
Vid körning på våta vägar kan du använda motorbromsning (sakta ner genom att växla ner i stället för att bara använda bromspedalen) för att hålla bättre kontroll över fordonet och minska risken för vattenplaning.
Sammanfattning:
För att förebygga vattenplaning är det bäst att sänka hastigheten, ha bra däck med rätt mönsterdjup och lufttryck, undvika vattenpölar och köra mjukt. Bra däck och en försiktig körstil är nyckeln till att hålla kontrollen över fordonet i våta förhållanden.
12 / 30
Vilka av följande termer beskriver den ökade vikten när du lastar din bil?
Tjänstevikt : Bilens vikt i körklart skick.
Maxlast : Maximal last inklusive passagerare och bagage.
Totalvikt : Tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt : Den aktuella vikten med last.
Axeltryck : Belastningen på en enskild axel.
Släpvagnsvikt : Vikten på släpfordonet inklusive last.
Att känna till dessa termer hjälper dig att undvika överlast och säkerställa att du kör lagligt och säkert.
Tjänstevikt : Bilens vikt i körklart skick.
Maxlast : Maximal last inklusive passagerare och bagage.
Totalvikt : Tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt : Den aktuella vikten med last.
Axeltryck : Belastningen på en enskild axel.
Släpvagnsvikt : Vikten på släpfordonet inklusive last.
Att känna till dessa termer hjälper dig att undvika överlast och säkerställa att du kör lagligt och säkert.
När du lastar din bil ökar vikten, och det finns flera termer som beskriver denna viktökning och hur den påverkar bilens totalvikt och kapacitet. Här är några viktiga termer:
1. Tjänstevikt :
Tjänstevikt är den vikt bilen har när den är körklar, inklusive föraren (beräknat till 75 kg), verktyg, reservhjul, bränsle, olja och kylarvätska. Detta är alltså bilens grundvikt utan någon extra last eller passagerare.
2. Maxlast :
Maxlast är den högsta tillåtna vikten som bilen får lastas med, inklusive passagerare och bagage. Denna vikt läggs till tjänstevikten och får inte överskrida bilens totalvikt.
3. Totalvikt :
Totalvikt är den sammanlagda vikten av fordonet när det är fullt lastat, inklusive förare, passagerare och all last. Det är summan av tjänstevikten och maxlasten. Du får inte överskrida bilens totalvikt, då det är olagligt och påverkar bilens köregenskaper, bromssträcka och säkerhet.
4. Bruttovikt :
Bruttovikt är bilens vikt vid ett visst tillfälle, det vill säga den faktiska vikten bilen har just nu, inklusive last och passagerare. Bruttovikten kan förändras beroende på hur mycket last du har i bilen.
5. Axeltryck :
Axeltryck är den vikt som en specifik axel på bilen belastas med. Det är viktigt att inte överbelasta enskilda axlar, eftersom detta kan påverka bilens stabilitet och leda till att däcken slits ojämnt.
6. Släpvagnsvikt :
Släpvagnsvikt är den vikt som ett eventuellt släp bidrar med, inklusive dess last. När du använder en släpvagn måste du se till att den inte överskrider bilens tillåtna släpvagnsvikt, vilket påverkar både bilens och släpets totalvikt.
13 / 30
När du först kommer till olycksplatsen med skadade är det viktigt att ha en plan för hur och i vilken ordning du ska bistå den skadade. Vad betyder förkortningen LABC?
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Ge första hjälpen – L-ABC (Lägeskontroll, Andning, Blödning, Cirkulationssvikt (chock).
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Ge första hjälpen – L-ABC (Lägeskontroll, Andning, Blödning, Cirkulationssvikt (chock).
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Det betyder:
L – Livsfarligt läge : Kontrollera först om det finns någon fara för dig själv eller de skadade (t.ex. brand, trafik eller andra hot). Flytta personen om det behövs för att komma bort från en livshotande situation.
A – Andning : Kontrollera om personen andas. Om personen inte andas, måste du påbörja hjärt- och lungräddning (HLR) omedelbart.
B – Blödning : Om personen blöder kraftigt, måste du snabbt försöka stoppa blödningen genom att trycka direkt på såret, lägga tryckförband eller använda annat för att minimera blodförlusten.
C – Cirkulationssvikt (Chock) : Kontrollera tecken på chock, som blek hud, kallsvett eller snabb puls. Se till att hålla personen varm och lugn tills hjälp anländer.
Denna ordning hjälper dig att fokusera på de mest kritiska åtgärderna först, för att öka chansen att rädda liv i en nödsituation.
14 / 30
Du går till jobbet på samma väg varje dag. Vad kan sannolikhetsinlärning betyda för dig?
Sannolikhetsinlärning innebär att du baserar dina beslut och beteenden på tidigare erfarenheter och hur ofta olika händelser inträffar.
Sannolikhetsinlärning innebär att du baserar dina beslut och beteenden på tidigare erfarenheter och hur ofta olika händelser inträffar.
Sannolikhetsinlärning innebär att du baserar dina beslut och beteenden på tidigare erfarenheter och hur ofta olika händelser inträffar. I detta fråga handlar det om hur du anpassar din körning beroende på omständigheterna vid korsningar baserat på din erfarenhet av trafiksituationen på de specifika vägarna du kör varje dag.
Hur sannolikhetsinlärning fungerar i praktiken och hur den kan påverka vårt beteende på både positiva och negativa sätt.
Sannolikhetsinlärning innebär att vi, genom erfarenhet, omedvetet justerar vårt beteende baserat på vad vi har lärt oss tidigare, ofta utan att tänka på det.
Här är några exempel på hur detta kan vara både positivt och negativt :
Negativt:
Om du kör till jobbet varje dag och sällan passerar genom en korsning med trafik, kan sannolikhetsinlärningen göra att du underskattar riskerna i den situationen. Eftersom det inte ofta sker några problem, kan du börja köra snabbare eller sluta vara lika uppmärksam på trafiken. Detta kan göra att du inte är tillräckligt förberedd om något oväntat händer, som att ett fordon plötsligt dyker upp eller vägförhållandena förändras. Det är ett exempel på hur sannolikhetsinlärning kan leda till för låg riskbedömning i situationer där farorna är mindre uppenbara.
Positivt:
Däremot kan sannolikhetsinlärning också vara positiv om du till exempel bor vid en busshållplats där du ser många stressade människor. Här blir du medveten om att människor ibland springer fram eller bak i bussen för att hinna med, vilket gör att du mer aktivt håller utkik efter potentiella faror och anpassar ditt beteende för att undvika risker. Denna typ av medvetenhet kan leda till bättre säkerhet och mer försiktighet, särskilt i situationer där du vet att något kan hända.
Slutsats:
Sannolikhetsinlärning kan alltså påverka ditt beteende både positivt och negativt. När du lär dig att identifiera risker och anpassa ditt beteende därefter , kan du bli bättre på att förutse och hantera farliga situationer. Men det är också lätt att falla i fällan av att tro att inget farligt kommer att hända bara för att det inte har hänt tidigare. Därför är det viktigt att ständigt vara medveten om förändrade omständigheter och att inte ta något för givet , särskilt i trafiksituationer.
15 / 30
I vilka av följande situationer är sikten begränsad?
Snöoväder : Snön kan falla tätt och reflektera ljus från bilstrålkastare, vilket gör det svårt att se framåt. Snö som samlas på vägen kan också minska kontrasten mellan vägen och omgivningen, vilket försvårar sikten ytterligare.
Snöoväder : Snön kan falla tätt och reflektera ljus från bilstrålkastare, vilket gör det svårt att se framåt. Snö som samlas på vägen kan också minska kontrasten mellan vägen och omgivningen, vilket försvårar sikten ytterligare.
Sikten är mest begränsad i snöoväder jämfört med regn eller mörker, av följande skäl:
Snöoväder : Snön kan falla tätt och reflektera ljus från bilstrålkastare, vilket gör det svårt att se framåt. Snö som samlas på vägen kan också minska kontrasten mellan vägen och omgivningen, vilket försvårar sikten ytterligare.
Regn : Regn kan försämra sikten, speciellt vid kraftigt regn som orsakar vattenansamlingar på vindrutan. Dock är regn ofta mindre besvärligt än snö, då det inte reflekterar ljuset på samma sätt.
Mörker : Mörker begränsar naturligt sikten, men med bilstrålkastare kan sikten vara relativt bra så länge det inte finns andra hinder (som dimma eller bländande ljus).
Sammanfattningsvis är snöoväder vanligtvis den situation där sikten är mest begränsad.
16 / 30
Du krockade utan att någon annan blev inblandad. Vilken försäkring täcker skador på ditt fordon?
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Halvförsäkring : Täcker normalt inte skador på ditt eget fordon vid en krock. Halvförsäkringen omfattar främst stöld, brand, glas, rättsskydd och räddning, men inte vagnskador (skador på ditt fordon i en kollision).
Helförsäkring : Om du har helförsäkring täcker den också vagnskador , vilket innebär att skador på ditt fordon täcks även om du själv orsakat olyckan utan att någon annan är inblandad.
Sammanfattningsvis täcks skadorna på ditt fordon i en singelolycka endast om du har helförsäkring som inkluderar vagnskadeskydd.
23 / 30
Du är plötsligt trött och känner att du inte kan fortsätta köra. Vilken är den mest effektiva åtgärden?
En kort tupplur är effektiv : Om du känner att du inte kan fortsätta köra, en tupplur på 20-30 minuter är ofta det mest effektiva sättet att återställa energin och alertheten.
En kort tupplur är effektiv : Om du känner att du inte kan fortsätta köra, en tupplur på 20-30 minuter är ofta det mest effektiva sättet att återställa energin och alertheten.
De viktiga åtgärderna för att undvika utmattningsolyckor . Här är några av de mest effektiva tipsen för att minska risken för trötthetsrelaterade olyckor:
Förstå att trötthet är farligt : Trötthet påverkar din uppmärksamhet, reaktionsförmåga och beslutsfattande, vilket gör det farligt att köra. Det är viktigt att erkänna att om du känner dig trött, kan du inte köra på ett säkert sätt.
Känn igen trötthetssymtom : Var uppmärksam på tecken på trötthet, som att du börjar blunda för länge vid rödljus, känner dig slö eller har svårt att hålla fokus på vägen. Att känna igen dessa symtom i tid är avgörande för att förhindra olyckor.
Ta regelbundna pauser vid längre resor : För längre bilresor, planera att ta regelbundna pauser, helst varannan timme. Detta ger dig möjlighet att vila och sträcka på benen, vilket minskar tröttheten och håller dig alert.
Undvik att köra när du är trött : Om du känner dig trött innan du kör, bör du överväga att skjuta upp resan eller hitta ett alternativt sätt att resa. Det är alltid bättre att ta sig tid för att vila ordentligt.
En kort tupplur är effektiv : Om du känner att du inte kan fortsätta köra, en tupplur på 20-30 minuter är ofta det mest effektiva sättet att återställa energin och alertheten. Denna korta vila ger dig en snabb uppfriskning utan att göra dig groggy.
Sov inte för länge : Undvik att sova längre än 30 minuter, eftersom längre tupplurar kan leda till att du vaknar och känner dig ännu tröttare (så kallad ”sleep inertia”).
Sammanfattningsvis: Känn igen trötthet i tid, ta regelbundna pauser och överväg att ta en kort tupplur om du känner dig trött. Det är alltid bättre att prioritera säkerheten och vila än att riskera att köra när du inte är fullt alert.
25 / 30
När du kör i mörker med helljus, när kommer du att använda dina halvstrålkastare när en mötande bil kommer?
Byt till halvljus när ljuset når mötande fordon – När du ser att ett mötande fordon kommer närmare och du riskerar att blända föraren, bör du byta till halvljus.
Byt till halvljus när ljuset når mötande fordon – När du ser att ett mötande fordon kommer närmare och du riskerar att blända föraren, bör du byta till halvljus.
Här är detaljerna:
Använd helljus så mycket som möjligt – När du kör på vägar där det inte finns andra trafikanter som kan bli bländade, bör du använda helljus för att få bättre sikt.
Byt till halvljus när ljuset når mötande fordon – När du ser att ett mötande fordon kommer närmare och du riskerar att blända föraren, bör du byta till halvljus. Detta bör ske i god tid, helst när du ser att ljuset från dina helljus börjar nå det mötande fordonet.
Slå på helljusen igen vid mötesplatsen – När den mötande bilen har passerat, och du inte längre riskerar att blända den, kan du återgå till helljus för att få bättre sikt på vägen framför dig.
Helljus ger bättre sikt på längre avstånd, vilket gör det lättare att se omkörningsmöjligheter på landsvägar eller mindre vägar där gatubelysning saknas.
Men tänk på att:
Byt till halvljus när du är nära den bil du kör om – När du närmar dig bilen framför dig, bör du byta till halvljus för att undvika att blända den förare du kör om. Detta bör ske i god tid innan du närmar dig för nära.
Vänta med att återgå till helljus tills du har passerat fordonet du kör om och det finns tillräckligt med utrymme mellan er.
Det är viktigt att hela tiden vara medveten om att anpassa ljuset för att undvika att blända andra trafikanter, samtidigt som du ser så mycket som möjligt för att köra säkert.
28 / 30
Var dör flest människor i trafiken?
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Detta beror främst på högre hastigheter, färre säkerhetsanordningar (som trafikljus och hastighetskameror), samt att dessa vägar ofta har sämre skyltning och belysning jämfört med stadsmiljöer. Många olyckor på landsvägar involverar frontalkrockar, singelolyckor eller avåkningar, vilket tenderar att vara dödligare på grund av de högre hastigheterna.
I städer sker fler olyckor, men dessa är ofta mindre allvarliga på grund av lägre hastigheter och fler säkerhetsåtgärder. Fotgängare och cyklister är dock mer utsatta i stadsmiljöer.
Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre. På landsvägar och mindre vägar utanför tätorter tenderar olyckor att vara mer allvarliga, dels på grund av högre hastigheter, men även på grund av faktorer som avsaknad av mittseparering och färre säkerhetsanordningar.
Högre hastigheter ger längre bromssträckor och mindre tid att reagera på faror, vilket ökar risken för allvarliga kollisioner. Frontalkrockar, singelolyckor och avåkningar är vanligare på dessa vägar och leder oftare till dödliga utfall än olyckor som sker i städer där hastighetsgränserna är lägre och trafiken ofta är mer reglerad.
30 / 30
Katalysator löser inte alla problem med avgasutsläpp. Vilket ämne passerar direkt?
Koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
Koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
Katalysatorn renar avgaser genom att omvandla farliga ämnen, som kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och kväveoxider (NOx), till mindre skadliga ämnen som koldioxid (CO₂) och vatten (H₂O) . Men koldioxid är inte ett ämne som katalysatorn aktivt reducerar, eftersom det är en naturlig biprodukt av förbränning av bränsle.
Katalysatorns främsta uppgift är att minska de skadliga utsläppen för att skydda både hälsa och miljö, men den reducerar inte koldioxidutsläppen . För att minska koldioxidutsläppen krävs andra åtgärder, som att minska bränsleförbrukningen , exempelvis genom att använda mer bränsleeffektiva fordon, byta till förnybara bränslen eller minska biltrafiken i allmänhet.
Så sammanfattningsvis: Katalysatorn minskar farliga utsläpp men påverkar inte koldioxidutsläppen , och det bästa sättet att minska koldioxidutsläppen är att minska bränsleförbrukningen.
Vilken skadlig gas minimerar katalysatorn i ett fordon?
Katalysatorer är effektiva på att minska många skadliga ämnen i avgaserna, men de löser inte alla problem. Här är en översikt av de ämnen som katalysatorer påverkar:
Katalysatorn omvandlar kolmonoxid (CO) , kolväten (HC) och kväveoxider (NOx) till mindre skadliga ämnen.
Koldioxid (CO₂) passerar direkt genom katalysatorn utan att omvandlas. Det är inte giftigt i sig, men bidrar till växthuseffekten.
Svaveloxider (SOx) kan katalysatorn inte effektivt neutralisera utan andra åtgärder som svavelfri bränsle eller speciella filter.
Så, koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
Your score is
Starta om
Lägga till ett betyg eller en recension
Vi läser all feedback för att ständigt förbättra vårt läromedel. Tack på förhand!