Att förbereda sig för körkortet handlar inte bara om att läsa teori, utan också om att testa sina kunskaper i en verklig provsituation. Online-teoriprov erbjuder många fördelar som gör det enklare, snabbare och mer effektivt att klara teoriprovet. Här är några av de största fördelarna:
1. Öva när och var du vill
Fördel: En av de största fördelarna med online-teoriprov är att du kan plugga när och var som helst . Allt du behöver är en dator, surfplatta eller smartphone – perfekt för att öva på väg till jobbet, mellan lektioner eller hemma på kvällarna. Detta gör det möjligt att passa in pluggandet i din hektiska vardag.
2. Realistiska provfrågor och format
Fördel: Våra online-teoriprov är designade för att spegla de verkliga provfrågorna du kommer att stöta på. Genom att öva på frågor som liknar dem på provet kan du känna dig tryggare och mer förberedd. Provets format, inklusive tidsbegränsningen, hjälper dig att vänja dig vid provets struktur.
3. Direkt feedback och förklaringar
Fördel: När du gör ett online-teoriprov får du direkt feedback på dina svar. Du ser direkt om du har svarat rätt eller fel och får ofta en förklaring till varför svaret är korrekt. Detta hjälper dig att förstå teorin bättre och identifiera områden där du behöver förbättra dig.
4. Möjlighet att repetera och fokusera på svaga områden
Fördel: Online-teoriprov ger dig möjlighet att repetera frågor och ämnen som du har svårt för. Genom att öva på samma fråga flera gånger tills du får rätt, kan du förstärka din förståelse och känna dig mer självsäker inför provet.
5. Anpassad inlärning
Fördel: Du kan anpassa ditt lärande genom att fokusera på de områden där du har mest behov. Online-teoriprov ger dig möjlighet att skapa personliga övningar baserat på dina styrkor och svagheter. På så sätt slipper du att slösa tid på att öva på saker du redan kan.
6. Mät dina framsteg och håll koll på utvecklingen
Fördel: Genom att göra online-teoriprov regelbundet kan du följa dina framsteg . Du får en tydlig bild av vilka områden du behärskar och vilka som behöver mer träning. Detta gör att du kan justera din studieplan och förbättra din prestation över tid.
7. Motiverande och engagerande inlärning
Fördel: Många online-teoriprov använder sig av gamification , vilket gör inlärningen roligare och mer motiverande. Du kan samla poäng, sätta mål och utmana dig själv, vilket gör teoristudierna mindre tråkiga och mer engagerande.
8. Säkerställ att du är redo för provet
Fördel: Genom att göra online-teoriprov får du en tydlig känsla för vad som väntar på provdagen. Du känner igen frågorna och formatet, vilket gör att du känner dig mindre nervös och mer förberedd när det väl är dags att skriva teoriprovet.
Ta kontroll över din körkortsresa – börja öva online idag!
Genom att använda online-teoriprov får du en flexibel och effektiv inlärningsmetod som gör det enklare att klara teoriprovet. Börja träna idag och känn dig säker och förberedd inför provet!
📖 Testa våra online-teoriprov här →
Report a question
Övningsprov
Testa dina kunskaper om körkortsteori!
1 / 30
Du kör i mörker och det står en bil väldigt nära bakom dig, hur agerar du?
Håll dig lugn och följ hastighetsgränserna.
Ge tydliga signaler och håll avstånd till fordonet framför dig.
Undvik att bromsa hårt och försök att släppa förbi bilen om möjligt.
Minska eventuell bländning genom att justera backspegeln.
Det viktigaste är att du agerar lugnt och försiktigt för att minimera riskerna för en olycka.
Håll dig lugn och följ hastighetsgränserna.
Ge tydliga signaler och håll avstånd till fordonet framför dig.
Undvik att bromsa hårt och försök att släppa förbi bilen om möjligt.
Minska eventuell bländning genom att justera backspegeln.
Det viktigaste är att du agerar lugnt och försiktigt för att minimera riskerna för en olycka.
När en bil kör väldigt nära bakom dig i mörker, kan det vara stressande och potentiellt farligt. Här är några tips på hur du bör agera för att hantera situationen säkert:
1. Behåll lugnet och kör som vanligt :
Det viktigaste är att inte bli stressad eller försöka öka farten. Håll dig till hastighetsbegränsningen och kör som vanligt. Det är lätt att vilja köra snabbare när någon ligger nära bakom, men det kan vara riskabelt.
2. Ge tydliga signaler :
Se till att dina signaler, som blinkers och bromsljus, är tydliga så att den bakomvarande föraren vet vad du tänker göra. Detta hjälper till att undvika missförstånd.
3. Håll extra avstånd till fordonet framför :
Om det finns ett fordon framför dig, öka avståndet till det fordonet. På så sätt har du mer tid att reagera om det skulle behöva bromsa plötsligt, och minskar risken för en olycka med bilen bakom dig.
4. Undvik att bromsa kraftigt :
Att bromsa kraftigt eller bromsa för att ”lära en läxa” kan göra situationen farligare. Det kan skrämma föraren bakom och öka risken för en kollision. Om du behöver bromsa, gör det mjukt och kontrollerat.
5. Släpp förbi bilen :
Om du har möjlighet och känner dig obekväm med situationen, försök att släppa förbi bilen. Detta kan du göra genom att lugnt och försiktigt flytta dig till sidan, om det är säkert, eller genom att sakta in när du kommer till en plats där omkörning är möjlig, t.ex. en raksträcka eller en vägren.
6. Undvik att distraheras av deras ljus :
Ljuset från den bakomvarande bilens strålkastare kan vara bländande. Om du blir bländad av ljuset genom backspegeln, kan du justera backspegeln till ett mörkerläge (om din bil har det) eller sänka spegeln något för att minska bländningen.
7. Var beredd på oförutsedda händelser :
Om den bakomvarande bilen kör aggressivt, var extra försiktig vid korsningar, rondeller eller när du närmar dig trafikljus. Det är bra att förvänta sig att den bakomvarande kan agera oförutsägbart.
2 / 30
Du kör i kö i mörkret, en bil närmar sig obehagligt bakom dig, hur ska du göra?
Håll avståndet till bilen framför : Se till att du håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd till fordonet framför dig. Detta ger dig tid att bromsa mjukt och undviker en kedjekrock om trafiken plötsligt saktar in.
Håll avståndet till bilen framför : Se till att du håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd till fordonet framför dig. Detta ger dig tid att bromsa mjukt och undviker en kedjekrock om trafiken plötsligt saktar in.
Om en bil närmar sig obehagligt nära bakom dig när du kör i mörkret, är det viktigt att du agerar lugnt och säkert för att minimera risken för en farlig situation. Här är vad du bör göra:
Håll ditt lugn : Försök att inte stressa upp dig. Undvik att öka farten bara för att den bakomliggande bilen pressar dig, särskilt om du redan kör i en kö med begränsad fart.
Håll avståndet till bilen framför : Se till att du håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd till fordonet framför dig. Detta ger dig tid att bromsa mjukt och undviker en kedjekrock om trafiken plötsligt saktar in.
Undvik att bromsa plötsligt : Bromsa inte hårt eller plötsligt för att ”varna” den bakomliggande bilen, eftersom detta kan skapa en farlig situation. Försök istället att sakta ner försiktigt och visa att du kör kontrollerat.
Låt bilen köra om om möjligt : Om det är säkert och möjligt, försök att ge utrymme för den bakomvarande bilen att köra om dig, t.ex. genom att försiktigt gå åt sidan på en raksträcka eller när det finns en omkörningsfil.
Använd dina blinkers om du planerar att sakta ner eller stanna : Om du behöver stanna eller sakta ner mer än vanligt (t.ex. om kön rör sig långsamt), använd blinkers i god tid för att informera den bakomvarande föraren om dina avsikter.
Undvik att titta direkt i backspegeln : Om du blir bländad av ljusen från bilen bakom, justera backspegeln för att undvika att bli bländad eller använd funktionen för att dämpa reflektionen.
Sök säkerhet om situationen eskalerar : Om den bakomliggande bilen fortsätter att köra farligt nära och du känner dig hotad, kan du försöka köra in till en säker plats, som en bensinstation eller rastplats, och låta bilen passera. Om du känner dig riktigt osäker kan det också vara en idé att kontakta polisen.
Genom att agera lugnt, hålla avstånd och inte låta dig stressas av den bakomliggande bilen, kan du minska risken för en olycka och hantera situationen säkert.
3 / 30
Vad är rätt när man möter någon på en rak väg?
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
Det svåraste när man möter ett annat fordon på en rak väg är ofta att bedöma avstånd och hastighet korrekt, samt att hantera situationer där utrymmet är begränsat. Här är några utmaningar du kan stöta på:
Svårighet att bedöma hastighet och avstånd :
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
Bländning vid mörkerkörning :
På en rak väg under mörker kan mötande bilars helljus orsaka bländning, vilket gör det svårt att se vägen tydligt. Detta kan också minska din förmåga att se andra trafikanter, vägskyltar eller hinder.
Smalt utrymme :
På vissa smala landsvägar eller vägar utan vägren kan möte på en rak sträcka vara svårt, särskilt om det finns hinder som träd, stolpar eller annan trafik. Du måste då vara extra uppmärksam och kanske sänka hastigheten för att mötet ska ske säkert.
Hastighetsskillnader :
Om du möter ett fordon som kör mycket snabbare än dig själv, eller om du själv kör fortare än det mötande fordonet, kan det vara svårt att reagera tillräckligt snabbt om en farlig situation uppstår.
Risk för distraktion :
Eftersom raksträckor kan kännas mindre utmanande än kurviga vägar, är det lättare att tappa fokus eller bli distraherad, vilket kan öka risken för farliga möten.
Sammanfattningsvis är de största utmaningarna vid möten på en rak väg att korrekt bedöma avstånd och hastighet, undvika bländning vid mörker, och hantera situationer där utrymmet är begränsat.
4 / 30
Vad ska du göra om du tappar en last på vägen?
Om du inte kan lyfta lasten eller om det inte är säkert att flytta den, måste du varna andra trafikanter genom att använda varningstriangel eller andra lämpliga varningsanordningar.
Om du inte kan lyfta lasten eller om det inte är säkert att flytta den, måste du varna andra trafikanter genom att använda varningstriangel eller andra lämpliga varningsanordningar.
Om du tappar en last på vägen, är det viktigt att agera snabbt och korrekt för att minimera risken för olyckor och säkerställa att du följer lagen. Här är de steg du bör ta:
Stanna på ett säkert sätt – Om möjligt, stanna på ett säkert ställe, helst utanför vägbanan, och sätt på varningsblinkers. Se till att du inte blockerar vägen eller utgör ett hinder för andra trafikanter.
Sätt upp varningstriangeln – Placera ut en varningstriangel för att varna andra trafikanter om den farliga situationen. Detta är särskilt viktigt om du har tappat lasten på en trafikerad väg eller om den är svårt att se.
Se till att du och andra är i säkerhet – Om du inte redan är på ett säkert ställe, försök att flytta bort från vägen så mycket som möjligt, men utan att riskera din egen säkerhet.
Kontakta polisen – I många fall, särskilt om lasten blockerar vägen eller om det finns en fara för andra trafikanter, ska du kontakta polisen och rapportera händelsen.
Försök att återställa lasten om det är möjligt och säkert – Om det är möjligt och du inte utsätter dig för någon fara, försök att återställa lasten till fordonet eller säkerställa att det inte utgör en fara för andra. Tänk på att vissa föremål kan vara farliga eller skapa trafikproblem om de inte tas om hand omedelbart.
Förebyggande åtgärder – Om du transporterar last, se till att den är ordentligt säkrad för att förhindra att den faller av under körning. Använd rätt lastsäkringsutrustning, som spännband eller lastnät.
Att tappa en last på vägen kan vara farligt både för dig och andra trafikanter, så det är viktigt att ta ansvar för situationen på ett korrekt sätt.
Som förare har du ett stort ansvar för att säkerställa att lasten är ordentligt säkrad för att undvika olyckor och risker för andra trafikanter. Om lasten inte är ordentligt fäst kan det påverka fordonets stabilitet och köregenskaper, vilket kan leda till farliga situationer.
Om lasten tappas på vägen ska du omedelbart vidta åtgärder för att säkerställa att den inte utgör en fara för andra. Om du inte kan lyfta lasten eller om det inte är säkert att flytta den, måste du varna andra trafikanter genom att använda varningstriangel eller andra lämpliga varningsanordningar. Det är också viktigt att kontakta polisen om situationen kräver det.
Om du inte har säkrat lasten på ett korrekt sätt och det leder till en olycka eller fara för andra, kan du bli åtalad för trafikvårdslöshet , vilket innebär att du kan hållas ansvarig för de risker du orsakat.
För mer detaljerad information om lastsäkring och säker transport kan du besöka Transportstyrelsens hemsida, där de erbjuder vägledning och rekommendationer för hur lasten ska säkras på ett korrekt sätt.
5 / 30
Du har nyligen tagit körkort. Hur kan du bäst förebygga en olyckssituation?
Kör defensivt : Håll ett säkert avstånd till fordonet framför och var alltid beredd på att andra trafikanter kan göra oväntade manövrar. Försök att förutse faror och reagera i tid.
Anpassa hastigheten : Kör i en hastighet som är anpassad till väglaget, sikten och trafikförhållandena, inte bara efter hastighetsgränsen. Det är särskilt viktigt på okända eller smala vägar.
Kör defensivt : Håll ett säkert avstånd till fordonet framför och var alltid beredd på att andra trafikanter kan göra oväntade manövrar. Försök att förutse faror och reagera i tid.
Anpassa hastigheten : Kör i en hastighet som är anpassad till väglaget, sikten och trafikförhållandena, inte bara efter hastighetsgränsen. Det är särskilt viktigt på okända eller smala vägar.
För att bäst förebygga en olyckssituation som nybliven förare kan du följa dessa tips:
Kör defensivt : Håll ett säkert avstånd till fordonet framför och var alltid beredd på att andra trafikanter kan göra oväntade manövrar. Försök att förutse faror och reagera i tid.
Anpassa hastigheten : Kör i en hastighet som är anpassad till väglaget, sikten och trafikförhållandena, inte bara efter hastighetsgränsen. Det är särskilt viktigt på okända eller smala vägar.
Undvik distraktioner : Fokusera helt på körningen. Undvik att använda mobilen, justera radion eller göra andra saker som kan ta bort din uppmärksamhet från vägen.
Var uppmärksam på väderförhållanden : Om det är regn, dimma eller snö, minska farten och håll extra uppsikt över andra trafikanter och vägförhållanden.
Lär känna din bil : Bli bekväm med hur din bil hanterar acceleration, inbromsning och styrning. Ju bättre du känner ditt fordon, desto snabbare kan du reagera i en nödsituation.
Håll koll på döda vinklar : Var noga med att kontrollera döda vinklar innan du byter fil eller svänger.
Ta pauser vid lång körning : Om du kör långa sträckor, ta regelbundna pauser för att hålla dig alert och undvika trötthet, vilket är en vanlig orsak till olyckor.
Genom att tillämpa dessa försiktighetsåtgärder kan du som nybliven förare minska risken för olyckor och bli en säkrare förare.
6 / 30
Du kör på en hund och hunden är skadad, vad ska du göra först?
Kontakta ägaren eller polis : Kontrollera om hunden har en ID-bricka med kontaktinformation. Om hunden inte har någon märkning eller du inte kan kontakta ägaren, ring polisen och rapportera incidenten.
Kontakta ägaren eller polis : Kontrollera om hunden har en ID-bricka med kontaktinformation. Om hunden inte har någon märkning eller du inte kan kontakta ägaren, ring polisen och rapportera incidenten.
Om du kör på en hund och den blir skadad, bör du följa dessa steg för att hantera situationen på rätt sätt:
Stanna omedelbart och säkert : Säkerställ att du stannar på ett tryggt sätt, utan att skapa fara för dig själv eller andra trafikanter.
Kontrollera hundens tillstånd : När du har stannat, kontrollera hundens tillstånd om det är säkert att göra det. Var försiktig eftersom en skadad hund kan vara rädd och aggressiv.
Flytta hunden från vägen : Om hunden är skadad och fortfarande ligger på vägen, försök att flytta den till en säker plats, men bara om det inte utgör en risk för dig själv eller andra. Använd en filt eller handduk om möjligt för att undvika ytterligare skador.
Kontakta ägaren eller polis : Kontrollera om hunden har en ID-bricka med kontaktinformation. Om hunden inte har någon märkning eller du inte kan kontakta ägaren, ring polisen och rapportera incidenten. I många länder är det lagkrav att rapportera påkörning av större djur, som hundar.
Sök veterinärvård : Om du inte kan hitta ägaren direkt, försök att ta hunden till närmaste veterinär för att få den vård den behöver. Polisen kan också hjälpa till med detta.
Lämna dina kontaktuppgifter : Om du inte kan vara kvar vid platsen eller om hunden förs till veterinär, se till att lämna dina kontaktuppgifter så att ägaren kan nå dig.
Det är viktigt att agera snabbt och ansvarsfullt för att ge hunden bästa möjliga chans till hjälp och undvika att skada någon annan i trafiken.
8 / 30
Var dör flest människor i trafiken?
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Detta beror främst på högre hastigheter, färre säkerhetsanordningar (som trafikljus och hastighetskameror), samt att dessa vägar ofta har sämre skyltning och belysning jämfört med stadsmiljöer. Många olyckor på landsvägar involverar frontalkrockar, singelolyckor eller avåkningar, vilket tenderar att vara dödligare på grund av de högre hastigheterna.
I städer sker fler olyckor, men dessa är ofta mindre allvarliga på grund av lägre hastigheter och fler säkerhetsåtgärder. Fotgängare och cyklister är dock mer utsatta i stadsmiljöer.
Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre. På landsvägar och mindre vägar utanför tätorter tenderar olyckor att vara mer allvarliga, dels på grund av högre hastigheter, men även på grund av faktorer som avsaknad av mittseparering och färre säkerhetsanordningar.
Högre hastigheter ger längre bromssträckor och mindre tid att reagera på faror, vilket ökar risken för allvarliga kollisioner. Frontalkrockar, singelolyckor och avåkningar är vanligare på dessa vägar och leder oftare till dödliga utfall än olyckor som sker i städer där hastighetsgränserna är lägre och trafiken ofta är mer reglerad.
10 / 30
En förare kör en bil med en släpvagn tillkopplad. Anslutningstrycket (kultrycket) för lågt. Hur påverkas fordonskombinationen?
Ett lågt kultryck gör att släpvagnens vikt inte är tillräckligt fördelad på bilens dragkrok. Detta kan orsaka att släpvagnen börjar svaja eller slingra sig, särskilt vid högre hastigheter eller vid sidvind.
Ett lågt kultryck gör att släpvagnens vikt inte är tillräckligt fördelad på bilens dragkrok. Detta kan orsaka att släpvagnen börjar svaja eller slingra sig, särskilt vid högre hastigheter eller vid sidvind.
Om anslutningstrycket (kultrycket) är för lågt, påverkas fordonskombinationens stabilitet och hantering negativt. Här är de vanligaste effekterna:
1. Instabilitet och risk för sladd :
Ett lågt kultryck gör att släpvagnens vikt inte är tillräckligt fördelad på bilens dragkrok.
Detta kan orsaka att släpvagnen börjar svaja eller slingra sig, särskilt vid högre hastigheter eller vid sidvind.
2. Försämrad styrning :
När kultrycket är för lågt, blir bilens framhjul mindre belastade. Detta minskar greppet på framhjulen, vilket påverkar bilens styrförmåga.
Föraren kan uppleva att bilen känns lätt och svår att kontrollera i kurvor.
3. Försämrad bromsförmåga :
Släpvagnen kan trycka på bilen bakifrån vid inbromsning, vilket ökar risken för att släpvagnen ”viker sig” och skapar farliga situationer.
4. Ökad risk för tippning :
Ett lågt kultryck gör att släpvagnens tyngdpunkt flyttas längre bak. Detta ökar risken för att släpvagnen tippar över, särskilt vid kurvtagning eller snabba manövrer.
Rekommendationer för rätt kultryck:
Kontrollera tillverkarens rekommendationer :
Det specifika kultrycket anges i bilens och släpvagnens manual. Normalt ligger det mellan 50 och 100 kg , beroende på fordon och släpvagn.
Justera lasten i släpvagnen :
Placera den tyngsta lasten nära släpvagnens axel och undvik att lägga för mycket vikt baktill.
Använd en kultrycksmätare :
En enkel kultrycksmätare kan hjälpa dig att säkerställa att kultrycket är inom rätt intervall innan du kör.
Kör försiktigt med låg hastighet :
Om du märker instabilitet under färd, sänk hastigheten och stanna för att justera lasten om möjligt.
Rätt kultryck är avgörande för att säkerställa stabilitet och säkerhet när du kör med släpvagn. Det skyddar både dig och andra trafikanter.
11 / 30
Hur förändras den kinetiska energin när hastigheten ökas från 30 km till 90 km?
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin med 9 gånger .
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin med 9 gånger .
Hur förändras den kinetiska energin när hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h?
Kinetisk energi är proportionell mot kvadraten på hastigheten . Det innebär att om du ökar hastigheten, ökar den kinetiska energin mycket snabbare.
Om du ökar hastigheten från 30 km/h till 90 km/h :
90 km/h är 3 gånger snabbare än 30 km/h .
Eftersom den kinetiska energin beräknas enligt kvadraten av hastigheten, blir ökningen: 3²=3×3 = 9
Slutsats:
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin 9 gånger .
Det är därför riskerna i trafiken ökar kraftigt vid högre hastigheter. En krock vid 90 km/h innebär mycket större krafter än vid 30 km/h, vilket leder till betydligt allvarligare skador.
Det är därför mycket farligare att köra i högre hastigheter, eftersom rörelseenergin ökar exponentiellt och bromssträckan blir betydligt längre.
12 / 30
Vilka av följande termer beskriver den ökade vikten när du lastar din bil?
Tjänstevikt : Bilens vikt i körklart skick.
Maxlast : Maximal last inklusive passagerare och bagage.
Totalvikt : Tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt : Den aktuella vikten med last.
Axeltryck : Belastningen på en enskild axel.
Släpvagnsvikt : Vikten på släpfordonet inklusive last.
Att känna till dessa termer hjälper dig att undvika överlast och säkerställa att du kör lagligt och säkert.
Tjänstevikt : Bilens vikt i körklart skick.
Maxlast : Maximal last inklusive passagerare och bagage.
Totalvikt : Tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt : Den aktuella vikten med last.
Axeltryck : Belastningen på en enskild axel.
Släpvagnsvikt : Vikten på släpfordonet inklusive last.
Att känna till dessa termer hjälper dig att undvika överlast och säkerställa att du kör lagligt och säkert.
När du lastar din bil ökar vikten, och det finns flera termer som beskriver denna viktökning och hur den påverkar bilens totalvikt och kapacitet. Här är några viktiga termer:
1. Tjänstevikt :
Tjänstevikt är den vikt bilen har när den är körklar, inklusive föraren (beräknat till 75 kg), verktyg, reservhjul, bränsle, olja och kylarvätska. Detta är alltså bilens grundvikt utan någon extra last eller passagerare.
2. Maxlast :
Maxlast är den högsta tillåtna vikten som bilen får lastas med, inklusive passagerare och bagage. Denna vikt läggs till tjänstevikten och får inte överskrida bilens totalvikt.
3. Totalvikt :
Totalvikt är den sammanlagda vikten av fordonet när det är fullt lastat, inklusive förare, passagerare och all last. Det är summan av tjänstevikten och maxlasten. Du får inte överskrida bilens totalvikt, då det är olagligt och påverkar bilens köregenskaper, bromssträcka och säkerhet.
4. Bruttovikt :
Bruttovikt är bilens vikt vid ett visst tillfälle, det vill säga den faktiska vikten bilen har just nu, inklusive last och passagerare. Bruttovikten kan förändras beroende på hur mycket last du har i bilen.
5. Axeltryck :
Axeltryck är den vikt som en specifik axel på bilen belastas med. Det är viktigt att inte överbelasta enskilda axlar, eftersom detta kan påverka bilens stabilitet och leda till att däcken slits ojämnt.
6. Släpvagnsvikt :
Släpvagnsvikt är den vikt som ett eventuellt släp bidrar med, inklusive dess last. När du använder en släpvagn måste du se till att den inte överskrider bilens tillåtna släpvagnsvikt, vilket påverkar både bilens och släpets totalvikt.
13 / 30
Om du hyr en släpvagn med dubbdäck vintertid. Din bils däck är dubbfria. Kan du dra släpvagnen?
Ja, du kan dra en släpvagn med dubbdäck även om din bil har dubbfria vinterdäck , men endast under vissa förutsättningar.
Ja, du kan dra en släpvagn med dubbdäck även om din bil har dubbfria vinterdäck , men endast under vissa förutsättningar.
Ja, du kan dra en släpvagn med dubbdäck även om din bil har dubbfria vinterdäck, men endast under vissa förutsättningar. Här är vad som gäller enligt lag:
Grundregler för vinterdäck på bil och släpvagn:
Släpvagnens däck måste matcha bilens däcktyp:
Om bilen har dubbdäck , måste släpvagnen också ha dubbdäck .
Om bilen har dubbfria vinterdäck , kan släpvagnen ha antingen:
Dubbfria vinterdäck.
Dubbdäck.
Undantag vid olika väderförhållanden:
Om det råder vinterväglag och din bil har dubbfria vinterdäck, är det tillåtet att dra en släpvagn med dubbdäck. Det är däremot alltid klokt att tänka på säkerheten, eftersom kombinationen av olika däcktyper kan påverka bilens och släpvagnens köregenskaper.
Vinterdäcksperioden:
Mellan 1 december och 31 mars är vinterdäck obligatoriska vid vinterväglag. Detta gäller både bilen och släpvagnen.
Praktiska råd:
Även om det är lagligt, kan det finnas säkerhetsrisker med att dra en släpvagn med dubbdäck om bilen har dubbfria vinterdäck. Dubbdäck ger bättre grepp på is, medan dubbfria vinterdäck presterar bättre på snö och barmark. Skillnaden i grepp kan påverka stabiliteten vid bromsning eller manövrering.
Kontrollera alltid däckens skick, mönsterdjup (minst 3 mm vintertid) och att de är anpassade för rådande väglag.
Sammanfattningsvis: Ja, du får dra släpvagnen , men var medveten om att skillnaden i däcktyp kan påverka säkerheten och köregenskaperna.
14 / 30
Vad gäller för cyklisten i denna korsning?
En cykelöverfart är en plats där cyklister har företräde mot biltrafiken. Det kännetecknas av att det finns vägmärken och vägmarkeringar , samt att bilförare måste sakta ner och lämna cyklisterna företräde .
En cykelöverfart är en plats där cyklister har företräde mot biltrafiken. Det kännetecknas av att det finns vägmärken och vägmarkeringar , samt att bilförare måste sakta ner och lämna cyklisterna företräde .
✅ Vad gäller för cyklisten i en korsning med cykelpassage eller cykelöverfart?
Det är viktigt att förstå skillnaden mellan en cykelpassage och en cykelöverfart , eftersom de har olika regler för cyklister och bilförare.
🚲 Cykelpassage – Regler
En cykelpassage är en del av vägen där cyklister får korsa körbanan, men de har inte företräde mot biltrafiken.
✅ Vad gäller för cyklisten?
Cyklisten måste väja för fordon på vägen.
Cyklisten ska anpassa sin hastighet och vara försiktig när de korsar vägen.
Bilförare har inte skyldighet att stanna för cyklister, men de ska köra med försiktighet.
🚲 Cykelöverfart – Regler
En cykelöverfart är en plats där cyklister har företräde mot biltrafiken. Det kännetecknas av att det finns vägmärken och vägmarkeringar , samt att bilförare måste sakta ner och lämna cyklisterna företräde .
✅ Vad gäller för cyklisten?
Cyklisten har företräde över biltrafiken.
Cyklisten ska ändå vara försiktig och inte bara cykla ut utan att försäkra sig om att bilföraren hinner stanna.
Hastighetsbegränsningen för bilar är oftast max 30 km/h vid en cykelöverfart.
🧩 Sammanfattning av skillnaderna:
Egenskap
Cykelpassage
Cykelöverfart
Vem har företräde?
Fordonsförare
Cyklister
Skyltar och markeringar?
Nej eller sparsamt
Ja, tydliga skyltar och markeringar
Hastighet för bilar?
Ingen särskild gräns
Ofta max 30 km/h
Bilens ansvar?
Ingen skyldighet att stanna
Måste lämna företräde
18 / 30
Vad betyder denna kombination av vägmärken?
Du får parkera högst 2 timmar när tidsbegränsningen enligt tilläggstavlan gäller. Utanför dessa tider är parkering fri, så länge det inte finns andra begränsningar.
Du får parkera högst 2 timmar när tidsbegränsningen enligt tilläggstavlan gäller. Utanför dessa tider är parkering fri, så länge det inte finns andra begränsningar.
Kombinationen av dessa vägmärken har följande betydelse:
Huvudled
Vägmärket för huvudled anger att du befinner dig på en väg där korsande trafik har väjningsplikt mot dig. Trafik på huvudleden har företräde.
Parkering
Parkering är tillåten inom området.
Tilläggstavla: ”2 timmar”
Tilläggstavlan anger att parkering är tillåten, men den är tidsbegränsad till högst 2 timmar.
Tolkning av kombinationen:
Du kör på en huvudled där parkering är tillåten, men endast i högst 2 timmar. Det är viktigt att följa tidsbegränsningen och eventuellt använda en parkeringsskiva om det krävs.
Observera också att särskilda parkeringsregler kan gälla, till exempel avgifter eller förbud vid vissa tider, vilket bör kontrolleras med eventuella kompletterande tilläggstavlor.
Tolkning av vägmärket och tilläggstavlorna:
P-skylten (Parkering)
Anger att parkering är tillåten på platsen.
Tilläggstavlan ”2 timmar”
Innebär att du får parkera högst 2 timmar i följd.
Om det finns flera tilläggstavlor:
Tilläggstavlor som anger tid (t.ex. klockslag eller dagar) reglerar när tidsbegränsningen gäller.
Utanför de angivna tiderna gäller fri parkering (ingen tidsbegränsning).
Exempel:
Om tilläggstavlan anger ”2 timmar” tillsammans med tider som 08–18 , gäller tidsbegränsningen under dessa tider. Utanför dessa tider kan du parkera utan tidsbegränsning, förutsatt att inga andra regler gäller (t.ex. datumparkering).
Tips:
Kontrollera noga tilläggstavlorna, eftersom de kan ange olika villkor för vardagar, lördagar eller helgdagar.
Om tidsbegränsningen gäller, använd en parkeringsskiva om det krävs, och placera den väl synligt i bilen.
Sammanfattning:
Du får parkera högst 2 timmar när tidsbegränsningen enligt tilläggstavlan gäller.
Utanför dessa tider är parkering fri, så länge det inte finns andra begränsningar.
21 / 30
Vilken skylt får du köra förbi?
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
När du närmar dig en skylt som anger gågata eller cykelgata , är det viktigt att förstå vad de betyder och vad reglerna är för att köra förbi dem.
1. Gågata
Skylt : Gågata anges med en skylt som visar en fotgängare och texten ”Gågata.”
Regler : En gågata är ett område där motorfordon har begränsad tillgång, oftast får endast tillståndsgivna fordon eller leveransfordon köra där under vissa tider. Generellt är det inte tillåtet för vanliga bilar att köra in på en gågata, och du måste följa skyltens anvisningar om tillåtna tider och undantag.
2. Cykelgata
Skylt : Cykelgata anges med en skylt som visar en cykel och texten ”Cykelgata.”
Regler : En cykelgata är en väg där cyklister har företräde, men motorfordon får köra om det sker med hänsyn till cyklisterna. Skyltar kan ange att du får köra på cykelgatan men att du måste vara försiktig och ge cyklister företräde. I vissa fall är det förbjudet att köra på cykelgatan under vissa tider eller för vissa typer av motorfordon.
Sammanfattning
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Det är viktigt att alltid följa trafikskyltarna och reglerna för den specifika vägen eller området för att säkerställa trafiksäkerheten och undvika böter.
26 / 30
Du krockade utan att någon annan blev inblandad. Vilken försäkring täcker skador på ditt fordon?
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Halvförsäkring : Täcker normalt inte skador på ditt eget fordon vid en krock. Halvförsäkringen omfattar främst stöld, brand, glas, rättsskydd och räddning, men inte vagnskador (skador på ditt fordon i en kollision).
Helförsäkring : Om du har helförsäkring täcker den också vagnskador , vilket innebär att skador på ditt fordon täcks även om du själv orsakat olyckan utan att någon annan är inblandad.
Sammanfattningsvis täcks skadorna på ditt fordon i en singelolycka endast om du har helförsäkring som inkluderar vagnskadeskydd.
28 / 30
Din plan är att svänga höger från denna vägskylt, vilket påstående är korrekt?
Regler om återvändsväg handlar om trafikregler som gäller när du kör på en väg som leder till en plats där det inte är möjligt att fortsätta framåt, och du måste vända tillbaka.
Regler om återvändsväg handlar om trafikregler som gäller när du kör på en väg som leder till en plats där det inte är möjligt att fortsätta framåt, och du måste vända tillbaka.
Regler om återvändsväg handlar om trafikregler som gäller när du kör på en väg som leder till en plats där det inte är möjligt att fortsätta framåt, och du måste vända tillbaka. Här är några generella regler och riktlinjer:
Skyltar och vägmarkeringar :
Om det finns en skylt som visar ”Återvändsväg” (t.ex. en rund skylt med en pil som pekar tillbaka), betyder det att du måste vända och köra tillbaka den väg du kom ifrån.
Vändning :
Om du måste vända på en återvändsväg, gör det på ett säkert sätt. Se till att du har tillräcklig sikt och att du inte blockerar vägen för andra trafikanter. Använd gärna en plats avsedd för vändning, som en vändplan eller en stor vägkorsning.
Respektera hastighetsbegränsningar :
Följ hastighetsbegränsningarna på återvändsvägar. Dessa vägar kan vara smalare och ha mindre utrymme för att manövrera, vilket kan påverka din körriktning och hastighet.
Parkering :
Om det finns parkeringsregler på återvändsvägen, se till att du inte parkerar på ett sätt som blockerar vägen eller hindrar andra förare från att vända.
Varning för andra trafikanter :
När du kör på en återvändsväg och måste vända, var extra uppmärksam på att andra trafikanter kan vara förvirrade eller inte förvänta sig att du ska vända.
29 / 30
Du kommer snart att passera denna vägskylt. Vad ska man vara beredd på?
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
När du ser skylten ”Motorväg upphör” innebär det att du snart lämnar motorvägen, och det finns flera saker du bör vara beredd på:
Hastighetsbegränsningen kan ändras :
Efter att motorvägen upphör kan hastighetsbegränsningen sänkas, ofta till 70 km/h eller lägre, beroende på vägtyp. Du måste vara beredd att anpassa din hastighet till de nya reglerna.
Ändrad vägstandard :
Vägen kan bli smalare och ha färre körfält. Vägarna efter motorvägen kan också ha korsningar, rondeller och trafikljus, vilket inte förekommer på motorvägar.
Möten med långsammare fordon :
På den kommande vägen kan du möta långsammare fordon, som traktorer, mopeder eller cyklister, som inte är tillåtna på motorvägar men får köra på vanliga vägar.
Fler infarter och utfarter :
Till skillnad från motorvägar, som har begränsade avfarter och infarter, kan vägar efter motorväg upphöra ha fler på- och avfarter, vilket innebär att du kan behöva vara mer uppmärksam på andra fordon som kör in på vägen.
Fotgängare och cyklister :
Det kan också finnas fotgängare och cyklister i närheten av eller på vägen, så var extra uppmärksam vid vägkorsningar och övergångsställen.
Trafikregler för vanliga vägar gäller :
När motorvägen upphör kommer vanliga trafikregler att börja gälla, vilket innebär att du måste vara beredd på att följa regler för exempelvis högerregeln i korsningar och andra regler för landsvägar eller stadstrafik.
Your score is
Starta om
Lägga till ett betyg eller en recension
Vi läser all feedback för att ständigt förbättra vårt läromedel. Tack på förhand!