Att förbereda sig för körkortet handlar inte bara om att läsa teori, utan också om att testa sina kunskaper i en verklig provsituation. Online-teoriprov erbjuder många fördelar som gör det enklare, snabbare och mer effektivt att klara teoriprovet. Här är några av de största fördelarna:
1. Öva när och var du vill
Fördel: En av de största fördelarna med online-teoriprov är att du kan plugga när och var som helst . Allt du behöver är en dator, surfplatta eller smartphone – perfekt för att öva på väg till jobbet, mellan lektioner eller hemma på kvällarna. Detta gör det möjligt att passa in pluggandet i din hektiska vardag.
2. Realistiska provfrågor och format
Fördel: Våra online-teoriprov är designade för att spegla de verkliga provfrågorna du kommer att stöta på. Genom att öva på frågor som liknar dem på provet kan du känna dig tryggare och mer förberedd. Provets format, inklusive tidsbegränsningen, hjälper dig att vänja dig vid provets struktur.
3. Direkt feedback och förklaringar
Fördel: När du gör ett online-teoriprov får du direkt feedback på dina svar. Du ser direkt om du har svarat rätt eller fel och får ofta en förklaring till varför svaret är korrekt. Detta hjälper dig att förstå teorin bättre och identifiera områden där du behöver förbättra dig.
4. Möjlighet att repetera och fokusera på svaga områden
Fördel: Online-teoriprov ger dig möjlighet att repetera frågor och ämnen som du har svårt för. Genom att öva på samma fråga flera gånger tills du får rätt, kan du förstärka din förståelse och känna dig mer självsäker inför provet.
5. Anpassad inlärning
Fördel: Du kan anpassa ditt lärande genom att fokusera på de områden där du har mest behov. Online-teoriprov ger dig möjlighet att skapa personliga övningar baserat på dina styrkor och svagheter. På så sätt slipper du att slösa tid på att öva på saker du redan kan.
6. Mät dina framsteg och håll koll på utvecklingen
Fördel: Genom att göra online-teoriprov regelbundet kan du följa dina framsteg . Du får en tydlig bild av vilka områden du behärskar och vilka som behöver mer träning. Detta gör att du kan justera din studieplan och förbättra din prestation över tid.
7. Motiverande och engagerande inlärning
Fördel: Många online-teoriprov använder sig av gamification , vilket gör inlärningen roligare och mer motiverande. Du kan samla poäng, sätta mål och utmana dig själv, vilket gör teoristudierna mindre tråkiga och mer engagerande.
8. Säkerställ att du är redo för provet
Fördel: Genom att göra online-teoriprov får du en tydlig känsla för vad som väntar på provdagen. Du känner igen frågorna och formatet, vilket gör att du känner dig mindre nervös och mer förberedd när det väl är dags att skriva teoriprovet.
Ta kontroll över din körkortsresa – börja öva online idag!
Genom att använda online-teoriprov får du en flexibel och effektiv inlärningsmetod som gör det enklare att klara teoriprovet. Börja träna idag och känn dig säker och förberedd inför provet!
📖 Testa våra online-teoriprov här →
Report a question
Övningsprov
Testa dina kunskaper om körkortsteori!
1 / 30
Katalysator löser inte alla problem med avgasutsläpp. Vilket ämne passerar direkt?
Koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
Koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
Katalysatorn renar avgaser genom att omvandla farliga ämnen, som kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och kväveoxider (NOx), till mindre skadliga ämnen som koldioxid (CO₂) och vatten (H₂O) . Men koldioxid är inte ett ämne som katalysatorn aktivt reducerar, eftersom det är en naturlig biprodukt av förbränning av bränsle.
Katalysatorns främsta uppgift är att minska de skadliga utsläppen för att skydda både hälsa och miljö, men den reducerar inte koldioxidutsläppen . För att minska koldioxidutsläppen krävs andra åtgärder, som att minska bränsleförbrukningen , exempelvis genom att använda mer bränsleeffektiva fordon, byta till förnybara bränslen eller minska biltrafiken i allmänhet.
Så sammanfattningsvis: Katalysatorn minskar farliga utsläpp men påverkar inte koldioxidutsläppen , och det bästa sättet att minska koldioxidutsläppen är att minska bränsleförbrukningen.
Vilken skadlig gas minimerar katalysatorn i ett fordon?
Katalysatorer är effektiva på att minska många skadliga ämnen i avgaserna, men de löser inte alla problem. Här är en översikt av de ämnen som katalysatorer påverkar:
Katalysatorn omvandlar kolmonoxid (CO) , kolväten (HC) och kväveoxider (NOx) till mindre skadliga ämnen.
Koldioxid (CO₂) passerar direkt genom katalysatorn utan att omvandlas. Det är inte giftigt i sig, men bidrar till växthuseffekten.
Svaveloxider (SOx) kan katalysatorn inte effektivt neutralisera utan andra åtgärder som svavelfri bränsle eller speciella filter.
Så, koldioxid är det ämne som passerar direkt genom katalysatorn.
3 / 30
Vilken skylt får du köra förbi?
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
När du närmar dig en skylt som anger gågata eller cykelgata , är det viktigt att förstå vad de betyder och vad reglerna är för att köra förbi dem.
1. Gågata
Skylt : Gågata anges med en skylt som visar en fotgängare och texten ”Gågata.”
Regler : En gågata är ett område där motorfordon har begränsad tillgång, oftast får endast tillståndsgivna fordon eller leveransfordon köra där under vissa tider. Generellt är det inte tillåtet för vanliga bilar att köra in på en gågata, och du måste följa skyltens anvisningar om tillåtna tider och undantag.
2. Cykelgata
Skylt : Cykelgata anges med en skylt som visar en cykel och texten ”Cykelgata.”
Regler : En cykelgata är en väg där cyklister har företräde, men motorfordon får köra om det sker med hänsyn till cyklisterna. Skyltar kan ange att du får köra på cykelgatan men att du måste vara försiktig och ge cyklister företräde. I vissa fall är det förbjudet att köra på cykelgatan under vissa tider eller för vissa typer av motorfordon.
Sammanfattning
Gågata : Du får vanligtvis inte köra förbi eller in på en gågata, med vissa undantag för leveransfordon eller tillståndsgivna fordon under vissa tider.
Cykelgata : Du får köra på en cykelgata, men du måste vara uppmärksam på cyklister och följa de särskilda regler och anvisningar som gäller för den cykelgatan.
Det är viktigt att alltid följa trafikskyltarna och reglerna för den specifika vägen eller området för att säkerställa trafiksäkerheten och undvika böter.
5 / 30
Du kommer snart att passera denna vägskylt. Vad ska man vara beredd på?
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
Används märket som förberedande upplysning om att en motorväg upphör anges avståndet på en tilläggstavla. Märket används inte när en motorväg övergår i motortrafikled. Var beredd på mötande trafik.
När du ser skylten ”Motorväg upphör” innebär det att du snart lämnar motorvägen, och det finns flera saker du bör vara beredd på:
Hastighetsbegränsningen kan ändras :
Efter att motorvägen upphör kan hastighetsbegränsningen sänkas, ofta till 70 km/h eller lägre, beroende på vägtyp. Du måste vara beredd att anpassa din hastighet till de nya reglerna.
Ändrad vägstandard :
Vägen kan bli smalare och ha färre körfält. Vägarna efter motorvägen kan också ha korsningar, rondeller och trafikljus, vilket inte förekommer på motorvägar.
Möten med långsammare fordon :
På den kommande vägen kan du möta långsammare fordon, som traktorer, mopeder eller cyklister, som inte är tillåtna på motorvägar men får köra på vanliga vägar.
Fler infarter och utfarter :
Till skillnad från motorvägar, som har begränsade avfarter och infarter, kan vägar efter motorväg upphöra ha fler på- och avfarter, vilket innebär att du kan behöva vara mer uppmärksam på andra fordon som kör in på vägen.
Fotgängare och cyklister :
Det kan också finnas fotgängare och cyklister i närheten av eller på vägen, så var extra uppmärksam vid vägkorsningar och övergångsställen.
Trafikregler för vanliga vägar gäller :
När motorvägen upphör kommer vanliga trafikregler att börja gälla, vilket innebär att du måste vara beredd på att följa regler för exempelvis högerregeln i korsningar och andra regler för landsvägar eller stadstrafik.
8 / 30
I vilket sammanhang löper du störst risk att bli ”fartblind”?
Du löper störst risk att bli ”fartblind” när du kör under längre sträckor i höga hastigheter, speciellt på motorvägar eller stora, breda vägar .
Du löper störst risk att bli ”fartblind” när du kör under längre sträckor i höga hastigheter, speciellt på motorvägar eller stora, breda vägar .
Du löper störst risk att bli ”fartblind” när du kör under längre sträckor i höga hastigheter, speciellt på motorvägar eller stora, breda vägar . Här är några sammanhang där risken för fartblindhet ökar:
Långvarig körning på motorväg :
När du kör på motorvägar i hög hastighet under en längre tid, vänjer du dig vid den höga hastigheten. När du sedan saktar ner till lägre hastigheter, till exempel i tätbebyggt område, kan det kännas som att du kör mycket långsammare än vad du faktiskt gör. Det kan leda till att du underskattar din hastighet och inte bromsar tillräckligt mycket.
Långa, raka sträckor :
På långa, raka vägar utan kurvor eller stora förändringar i landskapet kan du få en känsla av att hastigheten är lägre än den faktiskt är. Detta beror på att du inte har många visuella referenspunkter för att bedöma din fart.
Vid nedförsbackar :
När du kör i en nedförsbacke kan du öka hastigheten utan att märka det, vilket kan leda till att du kör snabbare än vad du tänkt dig, och därmed riskerar att bli fartblind.
Tysta och moderna bilar :
I moderna bilar, som ofta är välisolerade och har tysta motorer, är det lättare att bli fartblind eftersom bullernivån inte ger samma feedback om hur fort du kör. Det kan också vara svårare att känna hastigheten genom kroppens naturliga balanssinnesystem.
Konsekvenser av fartblindhet:
Underskattad hastighet : Du kan tro att du kör långsammare än du gör, vilket ökar risken för olyckor, speciellt när du närmar dig tätbebyggda områden, korsningar eller farliga kurvor.
Risk för för sena inbromsningar : Du kan ha svårt att anpassa din hastighet och reagera i tid, särskilt vid behov av plötslig inbromsning.
Hur du undviker fartblindhet:
Håll koll på din hastighetsmätare regelbundet, särskilt efter att du kört på motorväg eller raka sträckor under en längre tid.
Var medveten om att det är vanligt att känna sig fartblind när du lämnar motorvägar och går in i tätbebyggda områden.
Använd fartbegränsare eller farthållare för att hålla hastigheten under kontroll.
Sammanfattningsvis är risken för fartblindhet störst vid långvarig körning i hög hastighet, särskilt på motorvägar, raka vägar och i moderna, tystare bilar.
9 / 30
Du krockade utan att någon annan blev inblandad. Vilken försäkring täcker skador på ditt fordon?
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Om du har krockat och ingen annan är inblandad, täcks skadorna på ditt fordon av halvförsäkring eller helförsäkring , beroende på vilken försäkring du har.
Halvförsäkring : Täcker normalt inte skador på ditt eget fordon vid en krock. Halvförsäkringen omfattar främst stöld, brand, glas, rättsskydd och räddning, men inte vagnskador (skador på ditt fordon i en kollision).
Helförsäkring : Om du har helförsäkring täcker den också vagnskador , vilket innebär att skador på ditt fordon täcks även om du själv orsakat olyckan utan att någon annan är inblandad.
Sammanfattningsvis täcks skadorna på ditt fordon i en singelolycka endast om du har helförsäkring som inkluderar vagnskadeskydd.
10 / 30
Vilken förar-passagerarkombination kör sämre för miljön?
Om alla i bilen är unga män kan det i vissa fall leda till ett körbeteende som är mindre miljövänligt, beroende på hur de kör. Statistiskt sett tenderar unga män att ta större risker i trafiken, vilket kan påverka deras körsätt och miljöpåverkan på flera sätt.
Om alla i bilen är unga män kan det i vissa fall leda till ett körbeteende som är mindre miljövänligt, beroende på hur de kör. Statistiskt sett tenderar unga män att ta större risker i trafiken, vilket kan påverka deras körsätt och miljöpåverkan på flera sätt.
Om alla i bilen är unga män kan det i vissa fall leda till ett körbeteende som är mindre miljövänligt, beroende på hur de kör. Statistiskt sett tenderar unga män att ta större risker i trafiken, vilket kan påverka deras körsätt och miljöpåverkan på flera sätt:
Högre hastigheter : Unga män är överrepresenterade i statistik för hastighetsöverträdelser. Att köra i högre hastigheter ökar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Bilar är mest bränsleeffektiva vid lägre hastigheter (runt 70–90 km/h), medan snabbare körning leder till högre bränsleförbrukning.
Snabba accelerationer och hårda inbromsningar : Unga män kan också ha en tendens att köra mer aggressivt, med snabba accelerationer och hårda inbromsningar. Detta körsätt slösar mycket bränsle och ökar koldioxidutsläppen jämfört med en mjuk och jämn körstil.
Användning av större och kraftfullare fordon : Unga män kan föredra större, kraftfullare fordon eller sportigare bilar som har högre bränsleförbrukning och större utsläpp än mindre, bränsleeffektiva bilar.
Därför, om alla i bilen är unga män och körstilen präglas av hastighet och aggressiva manövrar, kan det leda till ett sämre körbeteende för miljön. Ett mer miljövänligt körsätt skulle vara att hålla en jämn hastighet, undvika snabba accelerationer och planera inbromsningar i god tid.
11 / 30
När du först kommer till olycksplatsen med skadade är det viktigt att ha en plan för hur och i vilken ordning du ska bistå den skadade. Vad betyder förkortningen LABC?
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Ge första hjälpen – L-ABC (Lägeskontroll, Andning, Blödning, Cirkulationssvikt (chock).
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Ge första hjälpen – L-ABC (Lägeskontroll, Andning, Blödning, Cirkulationssvikt (chock).
Förkortningen LABC står för en prioriteringsordning vid en olycksplats och hjälper till att säkerställa att du agerar på rätt sätt när du bistår skadade. Det betyder:
L – Livsfarligt läge : Kontrollera först om det finns någon fara för dig själv eller de skadade (t.ex. brand, trafik eller andra hot). Flytta personen om det behövs för att komma bort från en livshotande situation.
A – Andning : Kontrollera om personen andas. Om personen inte andas, måste du påbörja hjärt- och lungräddning (HLR) omedelbart.
B – Blödning : Om personen blöder kraftigt, måste du snabbt försöka stoppa blödningen genom att trycka direkt på såret, lägga tryckförband eller använda annat för att minimera blodförlusten.
C – Cirkulationssvikt (Chock) : Kontrollera tecken på chock, som blek hud, kallsvett eller snabb puls. Se till att hålla personen varm och lugn tills hjälp anländer.
Denna ordning hjälper dig att fokusera på de mest kritiska åtgärderna först, för att öka chansen att rädda liv i en nödsituation.
13 / 30
Var dör flest människor i trafiken?
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre.
Flest människor dör i trafiken på landsvägar och mindre vägar utanför tätbebyggda områden . Detta beror främst på högre hastigheter, färre säkerhetsanordningar (som trafikljus och hastighetskameror), samt att dessa vägar ofta har sämre skyltning och belysning jämfört med stadsmiljöer. Många olyckor på landsvägar involverar frontalkrockar, singelolyckor eller avåkningar, vilket tenderar att vara dödligare på grund av de högre hastigheterna.
I städer sker fler olyckor, men dessa är ofta mindre allvarliga på grund av lägre hastigheter och fler säkerhetsåtgärder. Fotgängare och cyklister är dock mer utsatta i stadsmiljöer.
Enligt Trafikanalys statistik sker cirka 75 % av dödsolyckorna utanför tätbebyggda områden, där hastigheterna generellt är högre. På landsvägar och mindre vägar utanför tätorter tenderar olyckor att vara mer allvarliga, dels på grund av högre hastigheter, men även på grund av faktorer som avsaknad av mittseparering och färre säkerhetsanordningar.
Högre hastigheter ger längre bromssträckor och mindre tid att reagera på faror, vilket ökar risken för allvarliga kollisioner. Frontalkrockar, singelolyckor och avåkningar är vanligare på dessa vägar och leder oftare till dödliga utfall än olyckor som sker i städer där hastighetsgränserna är lägre och trafiken ofta är mer reglerad.
14 / 30
Särskilt när är fartblindhet en anledning att skynda på och orsaka en olycka?
Vid utfarter från motorväg : När du kör på en motorväg under en längre tid i hög hastighet och sedan ska av vid en avfart, kan du underskatta hur snabbt du faktiskt kör när du närmar dig avfarten eller en rondell. Detta kan göra att du inte bromsar tillräckligt i tid, vilket kan leda till en olycka.
Vid utfarter från motorväg : När du kör på en motorväg under en längre tid i hög hastighet och sedan ska av vid en avfart, kan du underskatta hur snabbt du faktiskt kör när du närmar dig avfarten eller en rondell. Detta kan göra att du inte bromsar tillräckligt i tid, vilket kan leda till en olycka.
Fartblindhet uppstår när du vänjer dig vid att köra i hög hastighet och tappar känslan för hur snabbt du egentligen kör. Detta kan leda till att du underskattar hur farlig situationen är och därmed ökar risken för olyckor. Fartblindhet är särskilt farlig och kan leda till att du ”skyndar på” och orsakar en olycka i följande situationer:
Vid utfarter från motorväg : När du kör på en motorväg under en längre tid i hög hastighet och sedan ska av vid en avfart, kan du underskatta hur snabbt du faktiskt kör när du närmar dig avfarten eller en rondell. Detta kan göra att du inte bromsar tillräckligt i tid, vilket kan leda till en olycka.
I övergången från landsväg till tätbebyggt område : Om du kör länge på en landsväg i höga hastigheter kan det vara lätt att missa hastighetssänkningar när du kommer in i ett tätbebyggt område. Du kan oavsiktligt fortsätta köra för snabbt i områden där hastighetsgränserna är mycket lägre.
När du närmar dig en skarp kurva : Efter att ha kört på en rak väg i hög hastighet kan du missa att sakta ner tillräckligt inför en skarp kurva. Detta kan leda till att du tappar kontrollen över bilen i kurvan, särskilt om vägförhållandena är dåliga.
Vid omkörning : När du kör om ett annat fordon på en rak sträcka och snabbt ökar farten, kan fartblindheten göra att du inte märker hur fort du kör när du går tillbaka till din egen fil, vilket kan försvåra att återfå kontroll och bromsa vid behov.
Efter långa körningar i konstant hastighet : Efter att ha hållit en konstant hastighet länge, särskilt på motorväg, kan du bli fartblind och oavsiktligt öka farten när du kör in i ett område med lägre hastighetsgräns eller när du ska bromsa.
Fartblindhet kan alltså leda till att du överskrider hastighetsgränser eller missar att sakta ner i tid, vilket är en stor risk för olyckor. Att vara medveten om fenomenet och aktivt övervaka din hastighet, särskilt när du byter från höga hastigheter till lägre hastighetsområden, är avgörande för att undvika olyckor.
18 / 30
Kan du stanna i tunneln?
Nej, du får inte stanna i en tunnel med bilen, såvida det inte är en nödsituation. Att stanna eller parkera i en tunnel kan vara mycket farligt på grund av den begränsade sikten och den trånga utrymmen, vilket ökar risken för olyckor.
Nej, du får inte stanna i en tunnel med bilen, såvida det inte är en nödsituation. Att stanna eller parkera i en tunnel kan vara mycket farligt på grund av den begränsade sikten och den trånga utrymmen, vilket ökar risken för olyckor.
Du får inte stanna i en tunnel med bilen, såvida det inte är en nödsituation. Att stanna eller parkera i en tunnel kan vara mycket farligt på grund av den begränsade sikten och den trånga utrymmen, vilket ökar risken för olyckor.
Undantag:
Du får stanna i en tunnel om:
Det uppstår en nödsituation : Om bilen får ett tekniskt fel, om du blir sjuk eller om det sker en olycka, är det tillåtet att stanna. Använd då varningsblinkers och, om möjligt, kör bilen till en avsedd nöduppställningsplats eller vägrenen.
Trafiken tvingar dig att stanna : Om det blir kö eller stopp i trafiken är det naturligtvis tillåtet att stanna.
Vad du ska göra vid nödstopp i tunnel:
Använd varningsblinkers .
Om möjligt, flytta bilen till vägrenen eller en nöduppställningsplats.
Om du måste lämna bilen, gå till en säker plats, till exempel en nödutgång eller säkerhetszon .
Sammanfattning:
Du får inte stanna i en tunnel, förutom vid nödsituationer eller om trafiken tvingar dig .
Vid nödstopp, använd varningsblinkers och försök att flytta bilen till en säker plats .
20 / 30
Vad gäller vid motorvägspåfart?
Justera hastigheten : Om du inte kan byta fil, kan du anpassa din hastighet genom att minska den något eller öka den för att skapa en lucka för fordon som vill ansluta till motorvägen.
Justera hastigheten : Om du inte kan byta fil, kan du anpassa din hastighet genom att minska den något eller öka den för att skapa en lucka för fordon som vill ansluta till motorvägen.
Vid påfart det ofta fungerar som ett ömsesidigt samspel när man kör vid en påfart till en motorväg eller motortrafikled. Formellt sett har fordonen som ansluter från påfarten väjningsplikt , men i praktiken sker det ofta en samverkan mellan de två trafikgrupperna för att underlätta en smidig och säker anslutning. Det innebär att:
Fordon på påfarten ska anpassa sin hastighet och bedöma när det är säkert att köra in på motorvägen.
Fordon på motorvägen kan, om möjligt och säkert, hjälpa till genom att byta fil eller justera hastigheten för att ge plats åt de som ska ansluta.
Trots att reglerna säger att fordon på motorvägen har företräde, förväntas förare ändå agera ansvarsfullt och följa trafikens dynamik. Samarbete och smidighet bidrar till att undvika farliga situationer och trafikstockningar.
Som förare på motorvägen har du inte ett formellt ansvar att underlätta för fordon som ska köra in från en påfart. Det är de fordonen som har väjningsplikt och måste anpassa sin körning för att ansluta säkert. Men för att främja säkerhet och smidighet i trafiken kan det vara bra att vara flexibel och hjälpsam. Här är några sätt du kan göra det på, även om du inte är skyldig:
Byta fil om möjligt : Om det är säkert och du kör i den högra filen nära en påfart, kan du byta till en vänsterfil för att ge plats åt de som ansluter. Detta hjälper till att undvika köbildning och riskfyllda situationer.
Justera hastigheten : Om du inte kan byta fil, kan du anpassa din hastighet genom att minska den något eller öka den för att skapa en lucka för fordon som vill ansluta till motorvägen.
Håll ett jämnt tempo : Att hålla en jämn och förutsägbar hastighet gör det lättare för fordon på påfarten att bedöma när och var de kan köra in på motorvägen.
Samtidigt är det viktigt att inte göra något som kan skapa farliga situationer för dig själv eller andra. Du behöver inte stanna eller bromsa plötsligt för att släppa in någon – det kan vara farligt för trafiken bakom dig. Huvudregeln är att trafiken på motorvägen har företräde, men om du kan göra det säkert kan det vara positivt att hjälpa andra fordon att smidigt komma in på motorvägen.
21 / 30
Du kör på en 80 km/h väg med två körfält delade på mitten, åt båda hållen. Du gör omkörning om en bil som kör till höger. Kan du fortsätta köra i vänster fil efter omkörning?
Nej, du bör inte fortsätta köra i vänster körfält efter att du har avslutat din omkörning på en 80 km/h väg med två körfält i varje riktning.
Nej, du bör inte fortsätta köra i vänster körfält efter att du har avslutat din omkörning på en 80 km/h väg med två körfält i varje riktning.
Nej, du bör inte fortsätta köra i vänster körfält efter att du har avslutat din omkörning på en 80 km/h väg med två körfält i varje riktning. Här är reglerna för detta:
Grundregel för körfältsval vid flerfiliga vägar:
Du ska köra i höger körfält så långt det är möjligt och endast använda vänster körfält för:
Omkörning av andra fordon.
Förberedelse för vänstersväng .
Undvikande av hinder i det högra körfältet.
Efter omkörning:
Efter omkörningen ska du återgå till höger körfält så snart det är säkert och praktiskt möjligt.
Att fortsätta köra i vänster körfält när höger körfält är ledigt är inte tillåtet och kan betraktas som ett brott mot trafikreglerna.
Undantag:
Om det råder intensiv trafik och båda körfälten används som en del av ett jämnt trafikflöde, kan du fortsätta köra i vänster körfält.
Vid köbildning där båda körfälten fylls av fordon som kör i ungefär samma hastighet.
Varför detta är viktigt:
Genom att hålla dig i höger körfält bidrar du till bättre trafikflöde och minskar risken för farliga situationer.
Onödig körning i vänster körfält kan irritera andra förare och orsaka farliga omkörningar.
Sammanfattning: Efter en omkörning ska du återgå till höger körfält om det är ledigt och säkert.
När omkörning får ske på både höger och vänster sida:
Hastighetsbegränsning på 70 km/h eller lägre:
På vägar med en högsta tillåten hastighet på 70 km/h eller lägre .
Minst två markerade körfält i samma riktning:
Körbanan måste ha minst två körfält markerade i samma riktning.
Fritt val av körfält:
Förare får använda det körfält som är bäst lämpat för fortsatt färd, vilket innebär att omkörning kan ske både till höger och vänster.
Detta är vanligt på breda stadsgator där trafiken är tät och det inte alltid är möjligt att hålla sig till höger.
Undantag vid högre hastighetsbegränsningar:
På vägar med hastighetsgräns över 70 km/h ska omkörning som regel ske till vänster , om det inte finns specifika omständigheter, exempelvis tät köbildning där trafiken flyter i flera körfält.
Exempel på situationer där högeromkörning är tillåten:
På stadsgator med flera körfält där du passerar ett fordon som kör långsammare i det vänstra körfältet.
I tät köbildning, där fordonen i olika körfält rör sig i olika hastigheter.
Viktigt att tänka på:
Även om högeromkörning är tillåten i vissa situationer, måste du alltid säkerställa att det sker på ett säkert sätt och utan att utgöra fara för andra trafikanter.
Omkörning är aldrig tillåten vid dålig sikt, i skarpa kurvor eller där det finns speciella förbud mot omkörning.
Sammanfattning: Du får köra om både till höger och vänster på vägar med en hastighetsgräns på 70 km/h eller lägre , förutsatt att det finns minst två markerade körfält i din riktning och omständigheterna tillåter det.
24 / 30
Vad avgör hur mycket fordonsskatt du ska betala?
Fordonsskatten är i stor utsträckning baserad på fordonets utsläpp av koldioxid. Ju högre CO₂-utsläpp, desto högre skatt. Detta gäller särskilt för bilar som är registrerade efter 2006.
För nya fordon (efter 2018) finns en särskild miljöskatt inom bonus-malus-systemet , där fordon med höga utsläpp får högre skatt, medan fordon med låga eller inga utsläpp (t.ex. elbilar) kan få en bonus.
Fordonsskatten är i stor utsträckning baserad på fordonets utsläpp av koldioxid. Ju högre CO₂-utsläpp, desto högre skatt. Detta gäller särskilt för bilar som är registrerade efter 2006.
För nya fordon (efter 2018) finns en särskild miljöskatt inom bonus-malus-systemet , där fordon med höga utsläpp får högre skatt, medan fordon med låga eller inga utsläpp (t.ex. elbilar) kan få en bonus.
Hur mycket fordonsskatt du ska betala beror på flera faktorer som är specifika för ditt fordon. De viktigaste faktorerna som avgör fordonsskatten i Sverige är:
Koldioxidutsläpp (CO₂-utsläpp) :
Fordonsskatten är i stor utsträckning baserad på fordonets utsläpp av koldioxid. Ju högre CO₂-utsläpp, desto högre skatt. Detta gäller särskilt för bilar som är registrerade efter 2006.
För nya fordon (efter 2018) finns en särskild miljöskatt inom bonus-malus-systemet , där fordon med höga utsläpp får högre skatt, medan fordon med låga eller inga utsläpp (t.ex. elbilar) kan få en bonus.
Bränsletyp :
Bilar som drivs med bensin eller diesel har ofta högre skatt jämfört med bilar som drivs med alternativa bränslen som gas eller el . Dieselfordon får dessutom ett miljötillägg på skatten.
Fordonets vikt :
För äldre fordon eller tunga fordon som lastbilar och bussar, bestäms skatten i hög grad av tjänstevikten . Tyngre fordon betalar mer i skatt än lättare fordon.
Drivmedel och fordonstyp :
För tunga fordon, som lastbilar och bussar, beror fordonsskatten även på vilken typ av drivmedel som används och vilket slags fordon det är (personbil, lastbil, buss etc.).
Skattevikt :
För äldre fordon, eller fordon som inte mäts enligt moderna utsläppsnormer, kan skattevikten användas för att beräkna skatten.
Registreringsdatum :
Fordon som är registrerade efter den 1 juli 2018 påverkas av bonus-malus-systemet , vilket innebär högre fordonsskatt för fordon med högre utsläpp och lägre eller ingen skatt för fordon med låga eller noll utsläpp (som elbilar).
Sammanfattning:
Din fordonsskatt beräknas främst utifrån koldioxidutsläpp, bränsletyp, fordonets vikt och eventuellt drivmedelstillägg (som för dieselbilar). Vill du ha exakt information om hur mycket fordonsskatt du ska betala för ditt fordon, kan du använda Transportstyrelsens tjänster för att räkna ut skatten baserat på fordonets specifikationer.
25 / 30
Hur förändras den kinetiska energin när hastigheten ökas från 30 km till 90 km?
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin med 9 gånger .
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin med 9 gånger .
Hur förändras den kinetiska energin när hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h?
Kinetisk energi är proportionell mot kvadraten på hastigheten . Det innebär att om du ökar hastigheten, ökar den kinetiska energin mycket snabbare.
Om du ökar hastigheten från 30 km/h till 90 km/h :
90 km/h är 3 gånger snabbare än 30 km/h .
Eftersom den kinetiska energin beräknas enligt kvadraten av hastigheten, blir ökningen: 3²=3×3 = 9
Slutsats:
När hastigheten ökar från 30 km/h till 90 km/h , ökar den kinetiska energin 9 gånger .
Det är därför riskerna i trafiken ökar kraftigt vid högre hastigheter. En krock vid 90 km/h innebär mycket större krafter än vid 30 km/h, vilket leder till betydligt allvarligare skador.
Det är därför mycket farligare att köra i högre hastigheter, eftersom rörelseenergin ökar exponentiellt och bromssträckan blir betydligt längre.
29 / 30
Vad är rätt när man möter någon på en rak väg?
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
Det svåraste när man möter ett annat fordon på en rak väg är ofta att bedöma avstånd och hastighet korrekt, samt att hantera situationer där utrymmet är begränsat. Här är några utmaningar du kan stöta på:
Svårighet att bedöma hastighet och avstånd :
När du möter ett fordon på en rak väg, särskilt om det kommer snabbt, kan det vara svårt att bedöma exakt hur nära det är och hur fort det rör sig. Detta kan leda till felbedömningar vid omkörningar eller vid anpassning av hastigheten.
Bländning vid mörkerkörning :
På en rak väg under mörker kan mötande bilars helljus orsaka bländning, vilket gör det svårt att se vägen tydligt. Detta kan också minska din förmåga att se andra trafikanter, vägskyltar eller hinder.
Smalt utrymme :
På vissa smala landsvägar eller vägar utan vägren kan möte på en rak sträcka vara svårt, särskilt om det finns hinder som träd, stolpar eller annan trafik. Du måste då vara extra uppmärksam och kanske sänka hastigheten för att mötet ska ske säkert.
Hastighetsskillnader :
Om du möter ett fordon som kör mycket snabbare än dig själv, eller om du själv kör fortare än det mötande fordonet, kan det vara svårt att reagera tillräckligt snabbt om en farlig situation uppstår.
Risk för distraktion :
Eftersom raksträckor kan kännas mindre utmanande än kurviga vägar, är det lättare att tappa fokus eller bli distraherad, vilket kan öka risken för farliga möten.
Sammanfattningsvis är de största utmaningarna vid möten på en rak väg att korrekt bedöma avstånd och hastighet, undvika bländning vid mörker, och hantera situationer där utrymmet är begränsat.
30 / 30
Du kör i mörker och det står en bil väldigt nära bakom dig, hur agerar du?
Håll dig lugn och följ hastighetsgränserna.
Ge tydliga signaler och håll avstånd till fordonet framför dig.
Undvik att bromsa hårt och försök att släppa förbi bilen om möjligt.
Minska eventuell bländning genom att justera backspegeln.
Det viktigaste är att du agerar lugnt och försiktigt för att minimera riskerna för en olycka.
Håll dig lugn och följ hastighetsgränserna.
Ge tydliga signaler och håll avstånd till fordonet framför dig.
Undvik att bromsa hårt och försök att släppa förbi bilen om möjligt.
Minska eventuell bländning genom att justera backspegeln.
Det viktigaste är att du agerar lugnt och försiktigt för att minimera riskerna för en olycka.
När en bil kör väldigt nära bakom dig i mörker, kan det vara stressande och potentiellt farligt. Här är några tips på hur du bör agera för att hantera situationen säkert:
1. Behåll lugnet och kör som vanligt :
Det viktigaste är att inte bli stressad eller försöka öka farten. Håll dig till hastighetsbegränsningen och kör som vanligt. Det är lätt att vilja köra snabbare när någon ligger nära bakom, men det kan vara riskabelt.
2. Ge tydliga signaler :
Se till att dina signaler, som blinkers och bromsljus, är tydliga så att den bakomvarande föraren vet vad du tänker göra. Detta hjälper till att undvika missförstånd.
3. Håll extra avstånd till fordonet framför :
Om det finns ett fordon framför dig, öka avståndet till det fordonet. På så sätt har du mer tid att reagera om det skulle behöva bromsa plötsligt, och minskar risken för en olycka med bilen bakom dig.
4. Undvik att bromsa kraftigt :
Att bromsa kraftigt eller bromsa för att ”lära en läxa” kan göra situationen farligare. Det kan skrämma föraren bakom och öka risken för en kollision. Om du behöver bromsa, gör det mjukt och kontrollerat.
5. Släpp förbi bilen :
Om du har möjlighet och känner dig obekväm med situationen, försök att släppa förbi bilen. Detta kan du göra genom att lugnt och försiktigt flytta dig till sidan, om det är säkert, eller genom att sakta in när du kommer till en plats där omkörning är möjlig, t.ex. en raksträcka eller en vägren.
6. Undvik att distraheras av deras ljus :
Ljuset från den bakomvarande bilens strålkastare kan vara bländande. Om du blir bländad av ljuset genom backspegeln, kan du justera backspegeln till ett mörkerläge (om din bil har det) eller sänka spegeln något för att minska bländningen.
7. Var beredd på oförutsedda händelser :
Om den bakomvarande bilen kör aggressivt, var extra försiktig vid korsningar, rondeller eller när du närmar dig trafikljus. Det är bra att förvänta sig att den bakomvarande kan agera oförutsägbart.
Your score is
Starta om
Lägga till ett betyg eller en recension
Vi läser all feedback för att ständigt förbättra vårt läromedel. Tack på förhand!